Vandaag hebben we in het ontwerpbureau elkaars curriculum analyses bekeken en voorzien van feedback.
Van te voren had ik al een aantal ideeën. Om er maar even een paar te noemen: coöperatieve werkvormen, werken in ateliers, expertise van leerkrachten inzetten.
Ik wist al snel dat ik me wilde gaan richten op het werken in ateliers en het inzetten van de expertises van de leerkrachten. Maar hoe ga ik dit koppelen aan mijn curriculum? Dit vond ik erg lastig!
Mijn ontwerpteam heeft mij op weg geholpen.Toen Anouschka vertelde over haar analyse, vielen bij mij de puzzelstukjes in elkaar.
De leerlijnen voor de creatieve vakken komen bij ons amper tot uiting. Tekenlessen worden 's ochtends snel verzonnen en ook bij de handvaardigheidslessen zit geen echte opbouw.
Elke leerkracht heeft zo z'n expertises en voorkeuren qua lessen. De een geeft graag muziek terwijl de ander juist liever drama of handvaardigheidslessen geeft. Waarom zouden we dit niet schoolbreed gaan uitbreiden? Waarom maken we niet gebruik van elkaars kwaliteiten? Waarom geef je geen muziekles aan alle klassen in plaats van je te beperken tot je eigen klas?
Er moeten ateliers komen! Een atelier waar alle materialen van 1 vak te vinden zijn, waar een leerkracht de leiding over heeft en waar kwaliteiten ingezet kunnen worden. Dit idee moet verder uitgewerkt worden :)
Maar eerst moet ik er achter komen welke expertises er binnen de school zijn en of ik een draagvlak kan creëren voor mijn idee. Hoe wil ik de ateliers gaan vormgeven en wat is daar voor nodig?
Er is nog genoeg werk aan de winkel, maar ik zit vol inspiratie!
Hallo Nienke. goede blogpost! Je laat namelijk ook iets zien van waar je in je ontwerpproces zelf tegenaan loopt (twijfels, zorgen, vragen, geluk, energie etc). Probeer dit proces bij jezelf en je ontwerpburo eveneens van een afstandje te blijven beschouwen. Dit gebeurt namelijk ook in je eigen schoolteam. Jij kan daar dan mede sturing aan geven.
BeantwoordenVerwijderenDan naar je idee voor herontwerp: we hebben er gisteren in de bijeenkomst al een paar keer over gespard. Heb je nu inmiddels al meer inkadering van je idee? Wat je hierboven hebt beschreven gaat nog veel over de vorm, ga op zoek naar onderliggende concepten t.a.v. leren en ontwikkeling. Zowel bij leerlingen als misschien ook bij leraren. Als je een duidelijker beeld hebt, plaatse deze dan weer op je blog en geef mij even een seintje dan reageer ik daar nog op (m.lauwerijssen@fontys.nl)
groeten, Michiel