Afgelopen
maandag samen met medestudent Ester van Beek op bezoek geweest bij
Basisschool Marco Polo. Het onderwijs wat gegeven wordt is gebaseerd op de Reggio
Emilia pedagogiek van Loris Malaguzzi. Zij
gaat er vanuit dat kinderen geboren onderzoekers zijn. Ze zijn nieuwgierig en
leergierig.
Naast de
basisvakken taal, rekenen en lezen, vormt het onderwijs op Marco Polo door thematisch onderwijs. Ze werken met een
jaarthema, wat het hele jaar centraal staat. Vanuit dat thema wordt en vier
keer tien weken gewerkt aan een sub thema. Er is geen cyclus dat thema’s na een
aantal jaar weer terug komen. De school probeert elk jaar weer iets nieuws te
bedenken, wat tot nu toe goed gaat.
Tot vorig
schooljaar werkte ze per thema als volgt: Aan de hand van het thema, ging elke
leerling een leervraag ontwikkelen. De leerlingen kregen dan bepaalde dagdelen
les in het atelier ( vooral kunstbeschouwing) waar ze zich gingen oriƫnteren op
hun leervraag en met hun eigen vraag aan de slag gingen. Ze maakte daar dan een
product.
Vanaf nu
krijgen ze bij de start van het nieuwe thema, per klas een onderzoeksvraag ( centrale vraag) vanuit de
leerkracht. Vanuit die onderzoeksvraag, werken ze individueel ( of in groepjes, bij dezelfde interesses) aan de
uitwerking daarvan.
Groep 4 had bijv. momenteel als onderzoeksvraag: Hoe kan er een kindvriendelijke weg van de school naar de stad gemaakt worden?
We hebben bij de les gezeten waarin ze aan de hand van het woordveld, dat eerder gemaakt is, verder na gingen denken en groepjes gingen maken. Een aantal kinderen wilden een kabelbaan gaan maken, een groepje wilde een paardenweg maken, een groepje wilde een monorail of metro ontwikkelen. Iedereen moest gaan mindmappen, wat heb je dan allemaal nodig?
Groep 4 had bijv. momenteel als onderzoeksvraag: Hoe kan er een kindvriendelijke weg van de school naar de stad gemaakt worden?
We hebben bij de les gezeten waarin ze aan de hand van het woordveld, dat eerder gemaakt is, verder na gingen denken en groepjes gingen maken. Een aantal kinderen wilden een kabelbaan gaan maken, een groepje wilde een paardenweg maken, een groepje wilde een monorail of metro ontwikkelen. Iedereen moest gaan mindmappen, wat heb je dan allemaal nodig?
Erg leuk om
te zien hoe actief de kinderen betrokken
zijn bij de les. Zelf had ik gedacht dat het bij groep 4 nogal lastig zou
zijn, maar het viel me alles mee. Wel gaf de leerkracht aan dat je in groep 4
veel zelf moet voorbereiden. Als de kinderen bijv. filmpjes willen kijken over
een onderwerp, zal de leerkracht die moeten opzoeken want dat is voor groep 4
nog erg lastig. Ook het lezen van teksten op internet is vrij lastig voor groep
4.
De ateliers
zijn voornamelijk techniek, koken en ze hebben tuintjes die ze met de klas
verzorgen. Ze passen de activiteiten in de ateliers altijd aan het thema aan.
Het thema is momenteel stadsgeheimen. In het atelier gingen ze afval
verzamelen, waarna ze daar iets van mochten maken ( de volgende les).
Elke groep heeft 2 uur per week atelier. De ene helft van de klas is dan in de klas met de onderzoeksvraag bezig, de andere helft in het atelier en na een uur wordt er gewisseld.
Elke groep heeft 2 uur per week atelier. De ene helft van de klas is dan in de klas met de onderzoeksvraag bezig, de andere helft in het atelier en na een uur wordt er gewisseld.
Ik werd erg enthousiast van het onderzoekend leren. Het wordt echt schoolbreed ingezet van groep 1 t/m 8. Natuurlijk heeft iedere leeftijd een andere aanpak nodig, maar er is veel mogelijk. Het leeft ook heel erg bij de kinderen. Van te voren weten ze niet het nieuwe thema en ook niet de onderzoeksvraag. Dat is echt een gezamenlijke opening in de school waarbij iedereen dus vol spanning wacht op het nieuwe thema en in de klas verdergaat met het introduceren van de onderzoeksvraag. Het onderzoekend leren vraag ook zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de kinderen. Dit spreekt me erg aan. Bij ons op school zijn dit ook belangrijke onderdelen, die we proberen te stimuleren.
In mijn herontwerp ga ik het onderzoekend leren zeker meenemen, dit onderdeel komt centraal te staan. Daarnaast kunnen het bevorderen van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hier een mooie rol in spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten