Vanavond (29-2-16) hebben wij, als ontwerpteam Under Construction een nieuw instructional design model gecreëerd. Dit model is gericht op differentiatie binnen een klas. Wij hebben hiervoor het ADDIE model als inspiratie gebruikt
kernactiviteit:
|
|
toelichting:
|
analyseren
|
Analyseren van de beginsituatie van elke leerling.
Doelgroep in kaart brengen, denk aan niveau, interesse, behoeften van de
leerlingen en motivatie.
|
|
Design
|
ontwerpen
|
De analyse benutten om tot ideeën én ontwerpprincipes/ontwerpeisen
te komen voor de te ontwikkelen les(senreeks). De docent verdeelt de
leerlingen in 3 groepen. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden in
doelen,vormen van instructie en verwerking. Samen met de leerlingen
worden de leerdoelen gekozen. De
verschillende niveaus van de leerlingen moeten hierbij aan bod komen.
Ook kan in deze fase gedacht worden aan de vaardigheden
die getoetst gaan worden.
Vaardigheden volgens onderzoekend leren:
1.
Introductie
2.
Verkennen
3.
Opzetten onderzoek
4.
Uitvoeren onderzoek
5.
Concluderen
6.
Presenteren
7.
Verdiepen / verbreden
|
Develop
|
ontwikkelen
|
Het ontwerpvoorstel uitwerken tot een eerste product, een
prototype.
|
Implement
|
implementeren
|
Implementeren is het in gebruik nemen van
ontwikkelopbrengsten. Bijvoorbeeld het uitvoeren van een ontworpen
les(senreeks) met de beoogde leerlingendoelgroep in de beoogde situatie.
Implementeren kan in de vorm van uitproberen, waarbij een
ontworpen les(senreeks) als pilot in een klas wordt uitgeprobeerd,
geëvalueerd en vervolgens wordt bijgesteld. Het aangepaste ontwerp wordt
vervolgens opnieuw, eventueel in meer klassen en/of door meer docenten
uitgevoerd en opnieuw geëvalueerd.
Implementeren is dus een iteratief proces, waarbij de
ontwikkelcyclus meermaals wordt doorlopen, net zo lang tot de
ontwikkelopbrengsten bevredigend zijn.
|
evalueren
|
Evalueren gebeurt tijdens het proces, gericht op:
-
Gestelde doelen en mate waarin de leerling daarin
groeit. In gesprek met de leerkracht en elkaar wordt ook een zelfreflectie
verwacht van de leerling.
-
Onderzoekende houding (zie de 7 vaardigheden bij
ontwerpen).
Evaluatie gebeurt op het product, gericht op:
-
Voldoende relevant zijn aan de opdracht.
-
Consistent zijn.
-
Bruikbaar of effectief zijn.
Regelmatig evalueren is een vereiste om tot een goede les(senreeks) te
komen.
De evaluaties gericht op proces én op product vormen het oordeel in de
mate van presteren van de leerling.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten