maandag 14 maart 2016

UCM model

 

Vanavond (29-2-16) hebben wij, als ontwerpteam Under Construction een nieuw instructional design model gecreëerd. Dit model is gericht op differentiatie binnen een klas. Wij hebben hiervoor het ADDIE model als inspiratie gebruikt

kernactiviteit:

toelichting:
analyseren
Analyseren van de beginsituatie van elke leerling. Doelgroep in kaart brengen, denk aan niveau, interesse, behoeften van de leerlingen en motivatie.   
Design
ontwerpen
De analyse benutten om tot ideeën én ontwerpprincipes/ontwerpeisen te komen voor de te ontwikkelen les(senreeks). De docent verdeelt de leerlingen in 3 groepen. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden in doelen,vormen van instructie en verwerking. Samen met de leerlingen worden  de leerdoelen gekozen. De verschillende niveaus van de leerlingen moeten hierbij aan bod komen.
Ook kan in deze fase gedacht worden aan de vaardigheden die getoetst gaan worden. 
Vaardigheden volgens onderzoekend leren:
1.     Introductie
2.     Verkennen
3.     Opzetten onderzoek
4.     Uitvoeren onderzoek
5.     Concluderen
6.     Presenteren
7.     Verdiepen / verbreden
Develop
ontwikkelen
Het ontwerpvoorstel uitwerken tot een eerste product, een prototype.
Implement
implementeren
Implementeren is het in gebruik nemen van ontwikkelopbrengsten. Bijvoorbeeld het uitvoeren van een ontworpen les(senreeks) met de beoogde leerlingendoelgroep in de beoogde situatie.
Implementeren kan in de vorm van uitproberen, waarbij een ontworpen les(senreeks) als pilot in een klas wordt uitgeprobeerd, geëvalueerd en vervolgens wordt bijgesteld. Het aangepaste ontwerp wordt vervolgens opnieuw, eventueel in meer klassen en/of door meer docenten uitgevoerd en opnieuw geëvalueerd.
Implementeren is dus een iteratief proces, waarbij de ontwikkelcyclus meermaals wordt doorlopen, net zo lang tot de ontwikkelopbrengsten bevredigend zijn.
evalueren
Evalueren gebeurt tijdens het proces, gericht op:
-       Gestelde doelen en mate waarin de leerling daarin groeit. In gesprek met de leerkracht en elkaar wordt ook een zelfreflectie verwacht van de leerling.
-       Onderzoekende houding (zie de 7 vaardigheden bij ontwerpen).
Evaluatie gebeurt op het product, gericht op:
-       Voldoende relevant zijn aan de opdracht.
-       Consistent zijn.
-       Bruikbaar of effectief zijn.
Regelmatig evalueren is een vereiste om tot een goede les(senreeks) te komen.
De evaluaties gericht op proces én op product vormen het oordeel in de mate van presteren van de leerling.  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten