maandag 4 april 2016

Less is more

Afgelopen week heb ik samen met een collega naar mijn trapmodellen gekeken. Ik had feedback terug gekregen van mijn docent en daarbij een "dikke GO" voor mijn herontwerp. In de feedback stond o.a. dat het stukje zeflregulering te ingewikkeld omschreven is voor de kinderen. Voor leerkrachten zou dit geen probleem zijn, maar hoe kunnen leerlingen bepalen of ze aan deze doelen voldoen? 
Tevens kreeg ik de tip om een keuze te maken bij de 21st century skills. Het was misschien wat veel....
Ik had al een keuze gemaakt binnen de skills en was er eigenlijk overtuigd van dat dit een goede keuze was geweest. Was het nog steeds te veel? Hoe kon ik dit duidelijker gaan omschrijven? Moet ik toch een keuze maken binnen de gekozen skills? 

Ik ben hier samen met een collega voor gaan zitten. Wat zou zij vinden in de praktijk? Wat is duidelijk en wat moet ik herschrijven? 
Ze was het al snel eens met de mening van mijn docent! "Wat veel doelen!!" aldus mijn collega. 

Hier moest ik duidelijk wat in gaan veranderen en heb er toen voor gekozen om het hele stukje zelfregulering er uit te halen. Het draait vooral om het onderzoekend leren en ik wil de 21ste century skills er wel aan koppelen, maar alleen als het samen kan gaan met het onderzoekend leren. Zelfregulering staat hierbij niet vooraan! Less Is More! 

Om het stukje zelfregulering niet helemaal los te laten, heb ik er voor gekozen om wel een zelfevaluatie blad te maken, die de kinderen moeten invullen aan het eind van hun onderzoekje. Op die manier kunnen ze zelf aangeven waar ze vinden dat ze staan en leren ze kritisch naar zichzelf te kijken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten